onsdag 20 mars 2013

Att beställa via Systembolaget

Systembolaget har mycket saker på sina hyllor, även om det som ölnörd ändå kan kännas skralt med riktigt bra öl. Fortfarande regerar blaskig industrilager i försäljningsstatistiken och därmed fylls också Systembolagen av färgglada burkar med grådassigt innehåll. Ja, ölen är ju såklart inte grå till färgen, men nog till smaken...

Men den som ger sig ut på upptäcksfärd i Systembolagets beställningssortiment kan hitta många guldkorn! När jag tittar nu så finns det 1057 öl där, inte dåligt! Nu är det nog en del av dessa som faktiskt inte går att beställa just nu, men ändå finns det nog öl så det ska räcka ganska länge.

Några av mina guldkorn är dessa:

Amager Hr Fredriksen
Malmö Brygghus Cacao-Porter
Eskilstuna Anders Dubbel-IPA*
Slottskällans Dubbel IPA

Oftast är det en enkel affär att beställa från beställningssortimentet, bara att klicka på "Beställ" och välja vart flaskorna ska skickas. Ibland blir det dock ganska märkligt. Som exempel ska jag berätta om en av dessa öl:


Det är flaskan längst till höger som är intressant i detta sammanhanget. Brekeriet Cassis släpptes i beställningssortimentet 1:a mars. Jag var inne och beställde på förmiddagen samma dag. Sedan började berg- och dalbanan. I vanliga fall brukar beställningar komma fram inom några dagar. Men nu gick ett par veckor och på "nätet" började rapporter om förseningar och makulerade beställningar spridas. Nu verkade det helt plötsligt inte alls säkert att jag skulle få min flaska, trots att jag var så snabb med att beställa. Sedan en dag stod plötsligt även min beställning som makulerad! Hoppet verkade ute... Men senare samma dag fick jag ett SMS med ett beställningsnummer som jag inte kände igen. Döm om min förvåning när min flaska nu fanns på mitt Systembolag! Hur är det här möjligt?

Jo tydligen så är det så att beställningar lagda på hemsidan inte alls går till de som ska skicka flaskan, utan till de som ska ta emot den. De ska sedan i sin tur beställa den till sin butik från depån eller den butiken som har den hos sig. Med andra ord kan man vara hur snabb man vill med att beställa, butiken man valt leverans till kan ändå hålla på beställningen ett par dagar, vilket kan vara skillnaden mellan att få sin flaska och att bli utan. Ett mycket märkligt system tycker jag!

SMS:et kommer sig troligen av att butiken som skulle skicka flaskorna markerat den som slutsåld innan alla flaskorna skickats, vilket gjorde att mitt Systembolag trodde att den inte skulle komma. Rörigt minst sagt.

Nu har jag ju dock fått min flaska, men många verkar ha blivit utan. De andra flaskorna på bilden är Boon Oude Kriek, en körsbärsöl, samt Mohawk Double Rocket. Den sistnämnda kan ni läsa mer om här:


Jag återkommer såklart när jag testat den själv också.

Tack för denna gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar