söndag 31 mars 2013

Brewdog Lichtenstein samt ölsläpp 2:a april

Okej, jag pressar in 2 ämnen i samma inlägg eftersom det känns konstigt att publicera två inlägg direkt efter varandra. Först en liten rapport om en öl jag testat under helgen.

Brewdog Lichtenstein

Det här är en öl som bryggts speciellt till TATE Modern för att fira öppnandet av deras utställning med konst av Roy Lichtenstein. Ni kan läsa mer om det här: http://www.brewdog.com/blog-article/lichtenstein-pale-ale.

Ölen i sig är en Rye Pale Ale, alltså en Pale Ale med rågmalt tillsatt. Vilket lät lovande redan från start för min del eftersom jag gillat alla öl med råg i som jag testat hittills. Dock är det en Pale Ale vilket också minskade optimismen något, då de oftast är lite i klenaste laget för min smak.

Men den var bra! Lite fylligare än vad jag tycker vissa Pale Ale är och med en fin humleton.

Flaskan är ju också ett konstverk i sig, riktigt cool!

Men nu går vi vidare till ölsläppet...





Ölsläppet 2:a april

Kanske ett något lugnare släpp denna månad jämfört med mastodontsläppen tidigare i år. Men fortfarande finns det några väldigt intressanta öl som kommer upp på hyllorna på tisdag. Jag tar dem i nummerordning som vanligt.

11078 Green Flash Le Freak. 355 ml, 44,90 kr. 9,2 %. Här har bryggarna på det amerikanska bryggeriet Green Flash kombinerat belgisk trippel och imperial IPA i en och samma öl. Väldigt intressant! Högt rankad på Ratebeer.com, se själva här: http://www.ratebeer.com/beer/green-flash-le-freak/70945/

11081 Amager Gluttony. 500 ml, 53,50 kr, 9,4 %. Det här en del i det danska bryggeriet Amagers Sinner-serie. De låter en obscen mängd humle symbolisera frosseri i en imperial IPA som jag minns som väldigt god!
http://www.ratebeer.com/beer/amager-the-sinner-series-gluttony/154716/

11082 Thornbridge Raven Black IPA. 500 ml, 39,90 kr, 6,6 %. En svart IPA från det brittiska bryggeriet Thornbridge. Har inte testat denna själv, men den fick mycket gott mottagande när den släpptes förra året, och rankningen på Ratebeer ser också mycket bra ut: http://www.ratebeer.com/beer/thornbridge-raven/113934/. Svart IPA är en stil som ökat ganska mycket på sistone och är den välgjord får man det bästa från stouten och det bästa från IPA:n i samma flaska, mycket gott alltså!

11084. Dieu Du Ciel Rosée d'Hibiscus. 344 ml, 34,90 kr, 5,9%. En öl från Kanada som om jag ska vara ärlig är med här mer för att den nog är kul att testa än att jag tror att den är väldigt god. En veteöl kryddad med blommor från Hibiskus-busken.

11743 Lagunitas Cappuccino Stout. 650 ml, 89,50 kr, 9,2 %. Stout med kaffe? Ja tack! Är ju bara så synd att de envisas med de stora flaskorna, hade varit så mycket bättre med 355 ml. Men en flaska får jag nog med mig hem trots det.

Det var de ölen som vi kan räkna med dyker upp på Systembolagets hyllor, förhoppningsvis... Sen måste jag ju nämna en av ölen som bara släpps till de 3 vinkällarbutikerna i Stockholm, Göteborg och Malmö.

11077 Samuel Adams Utopias 2012. 720 ml, 1150 kr, 27 %. Ja, ni läser rätt. 1150 kr för en flaska öl som glider in på 27 % i alkoholstyrka. En prestige-pjäs! Just denna utgåva är märkt 10th anniversary och innehåller öl från alla tidigare årgångar. Ni må tro att det kliar i köpnerven! Högt rankad på Ratebeer också: http://www.ratebeer.com/beer/samuel-adams-utopias/12228/.

Det kommer också en del intressant i beställningssortimentet, men det får vänta till någon annan gång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar