onsdag 24 april 2013

Öl för sådana som inte gillar öl

När jag började skriva detta inlägg var tanken att jag skulle rikta mig till sådana som redan är lite ölnördar. Men sedan kom jag på att de vet ju redan säkert hur de ska göra, eller tycker helt annorlunda än mig. Men inlägget tar upp öl och beställningar som någon som inte gillar öl ju inte har någon koll på, så nu vet jag inte vem det här inlägget egentligen riktar sig till? Men men, ni får läsa ändå, håll till godo!
Jag tror vi alla känner en eller några som säger sig inte gilla öl. Det kan såklart verkligen vara så, men min känsla är att de helt enkelt inte gillar den öl de testat, vilket för det mesta är blaskig och trist industrilager. Det är ju inte så konstigt att man då tror sig inte gilla öl!
Men vad kan man då bjuda en sådan här person på för att försöka visa att öl kan vara så mycket mer?
Jag skulle vilja säga att det finns olika steg här. För en person kanske det räcker med att bjuda på en riktigt bra IPA, fri från konstiga bismaker men full av härlig humle. Till andra kanske man måste gå ännu längre ifrån den ”vanliga” ölen, kanske en läckert söt imperial stout? Eller en friskt syrlig spontanjäst öl?
Vissa skulle kanske säga att man ska börja försiktigt och kanske bjuda på en lite bättre lager eller ale. Men jag tänker precis tvärtom, bjud på något som rejält skakar om synen på öl! Sedan kan man backa lite och bjuda på en bra lager, förhoppningsvis har personen då ett öppnare sinne för öl överlag. Men man bör kanske inte göra det vid samma tidpunkt då en bra lager, oavsett hur bra den är, får svårt att lysa igenom när man väl druckit en imperial stout.
Jag ska försöka mig på några tips.
1.       Imperial stout. Tillsammans med IPA min favoritstil. Finns en enorm bredd inom själva stilen, men min tanke här är att försöka sikta på en stout som drar åt det söta hållet. Hr Frederiksen från Amager tror jag skulle passa utmärkt! Vill man chockera ordentligt så kan Choklat från Southern Tier fungera väldigt bra också, smakar som flytande kladdkaka. Här kan man slå två flugor i en smäll, dels visa att öl inte måste vara blaskig med metallbismaker, dels att öl över 5% inte alls måste smaka sprit.

2.       Spontanjäst. Det här kanske är den stilen som sådana som ”inte gillar” öl har minst kännedom om. Finns från de sötade körsbärsvarianterna till de toksura. Min tanke är att lägga sig någonstans på mitten. Boon Kriek Mariage Parfait är väldigt god, lagom sur och med fin körsbärssmak!

3.       IPA. Här skulle jag vilja rekommendera en öl som drar åt det fruktiga hållet. Slottskällans dubbel-IPA är väldigt bra. Oppigårds Thurbo likaså.
Flera av dessa tips är öl som tyvärr inte finns på hyllan på Systembolaget, det krävs alltså att man gör en beställning eller en privatimport. Men det är det värt!
Lägg gärna en kommentar om du har andra tips eller förslag på hur man ”omvänder” en icke-öldrickare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar