torsdag 2 maj 2013

Ett besök på Akkurat

Förra hösten lade jag upp en tråd på bytesforumet som finns på Ratebeer.com. Jag hade en flaska 3 Fonteinen Oude Geuze Armand & Tommy och var ute efter en Three Floyds Dark Lord bland annat. Min flaska var eftertraktad i USA eftersom den var svår att få tag på där, och Dark Lord går inte att få tag på här i Sverige.

Det var några som visade intresse men en av dem erbjöd just Dark Lord plus en annan riktigt fin imperial stout, nämligen Firestone Walker Parabola. Han bodde dock i Kanada och var orolig för att eventuellt bli flaggad av tullen. Men, han skulle till en stor ölmässa i Köpenhamn nu i maj och skulle då även passa på att svänga förbi Stockholm, så han undrade om jag kunde hålla på min flaska tills dess så kunde vi mötas på Akkurat för att byta öl och kanske dela på några flaskor från deras källare.

Och så fick det bli! Så i tisdags, Valborgsmässoafton, så möttes vi på Akkurat där jag hade bokat ett bord i förväg. Det första vi gjorde var såklart att byta flaskorna, och dessa står nu hemma hos mig:

Så nu återstår bara att vänta på rätt tillfälle att öpnna en av dessa "rariteter". Ska bli väldigt kul!Sen var det dags för första ölen för kvällen. Eftersom Matt och hans flickvän kommit långväga så ville de gärna testa några av de mer exklusiva/sällsynta ölen som Akkurat har på sin lista. Först ut blev därmed Akkurat's Gold Geuze 50/50 från 3 Fonteinen:

En riktigt bra suröl, kanske den bästa jag druckit faktiskt. Sedan blev det en till på samma tema, Akkurat's Oude Geuze från samma bryggeri:

Inte så dum den heller, men den första var helt klart bättre i min mening. Nästa öl är kanske den jag kommer minnas bäst, inte för att den var bäst, utan för att den var väldigt udda. Cantillon Goldackerl Gueuze. Denna öl har fått en tillsats av vindruvor med s.k. ädelröta, läs er om den här: Wikipedia. Men inte nog med det, man har dessutom tillsatt en liten mängd av vinet som normalt görs av dessa druvor vid buteljeringen. Nåväl, så här ser den ut:
Hur var det med det här med "udda" nu då? Jo, jag kan nog ärligt säga att jag aldrig luktat på en öl som doftat ens i närheten av denna. Svårt att beskriva lukten dock, man måste nog uppleva den själv. Smaken följde efter i samma mönster, udda med en väldigt fin syra. I början satt jag mest och var förvånad, men när flaskan tog slut så kom jag på mig med själv med att tänka "Ah, det var synd". Vilket ju är ett bra betyg!Näst ut på banan var 3 Fonteinen Oude Geuze Vintage 2002:
Efter de 3 första så hade nog denna lite svårt att komma fram, och jag saknade den fina syran från förra ölen. Men god var den.Sist men inte minst blev det en 3 Fonteinen Druiven Geuze Malvasia Rosso 2000:
Jag tyckte denna hade lite för skarp kolsyra i början, men när den fick lugna sig lite så var den riktigt bra. Dock hade jag svårt att märka av druvorna.Skulle jag försöka mig på rangordning så skulle jag nog säga att den första ölen också var bäst, sedan Goldackerl och på tredje plats den sista. Med reservation för att den som jag nu placerat på andra plats nog mest hamnar där för att det var en väldigt häftig upplevelse!Dessutom åt jag musslor med chevre, rostad vitlök och honung, väldigt gott! Sammanfattningsvis en väldigt lyckad kväll! Matt och Rachel var supertrevliga och vi hade en del intressanta diskussioner, en del om öl såklart, men även andra ämnen avklarades. Och jag tänker helt klart återvända till Akkurat vid tillfälle!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar